Bakgrund Tilda filmen

”Den är ju oerhört stark den här filmen, så när den slutar är det alldeles dödstyst.” Filmen som Marie Wengse på Solskiftesskolan talar om heter ”Tilda, ecstasy och det förlorade livet” och handlar om Tilda, en 19 årig tjej som direkt efter studenten åker till London. Efter bara åtta månader är hon tillbaka till Sverige, men inte för att påbörja sin utbildning till farmaceupt utan för att begravas. Under en utekväll med sina väninnor provade Tilda två tabletter ecstasy och lite kokain, vilket ledde till att hennes väninna hittade henne död i sängen morgonen efter.

Tildas familj tog intiativ till projektet
Tildas mamma kontaktade Marie Wengse, som var drogsamordnare i Österåkers kommun där Tildas familj bodde, och ville starta en fond för att efter sin dotters död på ett meningsfullt sätt försöka hindra andra ungdomar att gå samma öde som Tilda till mötes. Under ett Rotarymöte föddes idén om att göra en film och Marie kontaktade den prisbelönta filmskaparen Karin C Falck. Efter ett antal samtal med Tildas familj bestämde Karin och hennes kollega Loui Bernal sig för att göra filmen. Filmarna reste i Tildas fotspår bland människor och miljöer i London där Tilda vistats det sista året för att försöka ta reda på vad som gick snett.

Studiehandledning
Filmen släpptes 2008 och har sedan dess visats på otaliga gymnasieskolor och högstadieskolor runt om i landet. Till filmen finns en studiehandledning för att dels vägleda skolpersonalen kring vilka frågställningar man bör ta upp, men även för att tillhandahålla fakta om centralstimulerande droger.

 

 

 

Viktigt med tid för reflektion
Marie har visat filmen för sina elever sedan den kom ut. Alla elever får se den tillsammans i skolans aula och sedan delas eleverna upp i mindre grupper där man reflekterar och samtalar om filmen. ”Filmen är så otroligt stark och påverkar ungdomarna mycket” säger hon, ”och jag tror det beror på att den inte innehåller några pekpinnar, utan tillhandhåller ren fakta.” Men samtalen om filmen slutar inte vid lektionstillfället utan fortsätter ofta i flera dagar – ibland veckor – efter filmvisningen, då eleverna kommer på saker de undrar över. ”Det måste få finnas tid för reflektion” säger Marie, ”och det är viktigt att samtalen sker i mindre grupper, annars vågar de inte fråga och prata om saker och ting.”

Bra omdömen
Filmen fick stor uppmärksamhet när den kom ut och har även visats på TV4. Socialkurator Lena Böström-Bretag ansåg att det var den bästa film hon sett om drogmissbruk när hon tillfrågades av tidningen Västra Nyland. Även CAN:s (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) mediagranskningsgrupp var mycket imponerade av filmen och beskrev den som ”informativ dokumentär som berör och väcker känslor” och gav den 4,6 poäng av 5 möjliga.